Samhällsuppdrag

Att fysisk aktivitet är bra för människan råder det inga tvivel om. Utmaningen är att få folk att röra på sig tillräckligt. Det var den utmaningen regeringens Utredning för främjande av ökad fysisk aktivitet skulle ta tag i och skapa förändring.

För detta ändamål tillsattes Friskis & Svettis grundare Johan Holmsäter som nationell samordnare (även kallad särskild utredare). Johan tog i sin tur in mig som kommunikatör på halvtid och tillsammans med övriga anställda i kommittén (två personer på halvtid) satte vi fart. Vi hade knappt tre år på oss och bestämde oss för två saker, dels att stärka den fysiska aktivitetsstrukturen underifrån, från gräsrotsnivå, dels för att bygga en hemsida som skulle bli noden för den nya fysisk aktivitetscommunityn.

Sen gick det som det gick. Johan måste ha klivit på någons ömma tår och fick avsluta sitt uppdrag redan efter ett halvår och jag efter 18 månader.

Under dessa 18 månader hann jag i alla fall med hjälp av webbdesigner Ola Gustafsson och art director Ira Hörling Rudal bygga en hemsida som jag är stolt över. Kolla gärna den här.

—————————————————————————————————————————-
Gränna är en väldigt fin liten stad, för att inte tala om omgivningarna. Ängarna som böljar ner mot Vättern. Visingsö därute, som en långsmal slätt flytande på vattnet. Det branta berget i fonden.

Alldeles vid berget finns Grennaskolan, förr ett riksinternat som Lundsberg och Sigtuna, men utan historier om kamratuppfostran och krav på fina karriärer bland elevernas förfäder. Snarare en skola där undervisningen är på topp och elevernas trivsel också.

När vi får uppdraget att locka elever till den nu kommunala skolan med internatelever och den internationella atmosfären kvar precis som tidigare, har vi ont om tid och skolan har en del odds emot sig. Den är nedläggningshotad, har gått med förlust och det osäkra läget har skildrats i lokala media. Dessutom är det 30 minuter med buss om man som elev bor i Jönköping.

Men kommunen gillar Grennaskolan och bestämmer sig för att ge skolan en chans till. Grennaskolan kontaktar Herr Janson & Friends som gör 11 filmer, en 30-sekunders för bio, inklusive event på själva biografen, samt tio filmer för sociala media: sex med elever, fyra med lärare.

“Grym film”, säger vår kontakt på SF om den sammanfattande huvudfilmen som gick upp som bioreklam. “Mycket känsla, glimten i ögat och ett tydligt budskap.” Se den högst upp på denna sida.

——————————————————————————-

Bland övriga “samhällsuppdrag” lyfter jag gärna flera års samarbete med Fastighetsägarna med bl a direktutskick och bok och film till 100-årsfirandet, gjord tillsammans med art director Michael Ringvall och fotograf Alvreten.

 

Uppdraget att uppmärksamma allmänhet och byggföretag på nya stadsdelen Vega i Haninge utfördes också tillsammans med Michael Ringvall.

En av bilderna i broschyren om Vega

 

Balticgruppens nya webb

 

Umeås dominerande fastighetsägare bygger ny webb. Min uppgift: att ge språket en ton som känns äkta för Balticgruppen och som kan gillas av människorna i Umeå. I samarbete med reklambyrån Halleluja

 

Friskis&Svettis

Jag älskar Friskis&Svettis. I över 20 år har jag intresserat mig för och arbetat med att förtydliga vad varumärket står för. Det har blivit två s k brandbooks, en svart och en vit, många inspirationsförslag till de lokala Friskis&Svettis-föreningarna från min tid som halvtidsanställd på Friskis&Svettis Riks, samt en hel del frilansjobb i direkt samarbete med föreningarna. Här ett urval:

 

 
På riksnivå ville man förmedla musikens betydelse för träningsupplevelsen. Med en koppling till människorna bakom valet av musik till träningspassen ville jag föra in mer personlighet. Fotograf Cristian Bogdan. Musik Eric Gefvert. Se fyra exempel nedan.

 

 
Friskis & Svettis Täby ville berätta om sin morgonträning. Jag tänkte Teletubbies. Animation av Ola Gustafsson.

När Friskis & Svettis Täby skulle starta sin andra träningsanläggning fick jag uppdraget att tillsammans med mina vänner berätta om denna positiva utveckling. Tillsammans med människorna på Friskis kom vi överens om att knyta an till Täbys utveckling och syn på sig själva som entreprenörer. Täby är vikingabygd, så ändå från 1000-talet har området bebotts av driftiga invånare, vars ättlingar i dag fortsätter att göra Täby till en välmående kommun. Vi kallade konceptet The Evolution of Täby och byggde en historia som började med vikingarnas festande och slutade med bubbel i nya lokalen. Filmen nedan nådde 1,3 miljoner digitala vikingar och andra och Friskis & Svettis i Täby Kyrkby funkar fint.

 
När Södertälje öppnade ny lokal jobbade vi med det tvetydiga och tillfälliga namnet “Södertäljes nya glädjehus”. Det ställde förstås till saker och ting: många skratt, men också interna gräl. Idén till filmen är inspirerad av en stillbild på en badstrand där det ser ut som om alla är inbegripna i sexuella aktiviteter, vilket de alltså inte är på något sätt. Precis som i filmen nedan. Scenen spelades upp av några av Friskis & Svettis Södertäljes funktionärer på själva invigningen. Så man får väl ändå säga att greppet funkade.

värderingSollentuna F&S Annons Val Wilma 2014Sollentuna F&S Annons 02M 248X372 Helena 2014 kopiaSollentuna F&S Annons 01 248X372 Gert 2014.indd

Balticgruppen

Umeås dominerande fastighetsägare bygger ny webb. Min uppgift: att ge språket en ton som känns äkta för Balticgruppen och som kan gillas av människorna i Umeå.

 

I samarbete med reklambyrån Halleluja

Front Automation

Front Automation är experter på att plocka produkter i ordning, packa de i kartonger och ställa dem färdigemballerade på pall. Det är vad deras hemsida handlar om. Jag är nöjd med kommunikationskonceptet om “intelligensen mellan start och stopp”, eftersom det är målet med Fronts lösningar, att det ska vara superenkelt att sköta systemet när det är byggt. År 2017 uppdaterade vi texter p g a nyförvärven Fröjd Automation och IML Technologies och bildandet av 3ButtonGroup.

I samarbete med FlodinFernström Design Unit och Brandly.

 

 

Hemmafönster

Hemmafönster ingår i Europas största fönsterkoncern. Vi tyckte de skulle ändra sättet att tala om fönster och inte fokusera så mycket på själva arbetet med att byta rutor; prata om möjligheterna till inspiration i stället! För hela bostaden! Vi baserade omprofileringen och den nya strategin på en trendrapport från Kairos Future. Hemmafönster höll med, vi tryckte katalogen och säljarna var taggade på det nya konceptet. Sedan hände något som fick ledningen att ändra sig. Men det var ett enormt kul och inspirerande uppdrag så länge det varade. Det hade game changer-potential.

 

I samarbete med FlodinFernström Design Unit, fotograf Alvreten.

SVIA

SVIA har en sådan där underbar entreprenörshistoria att berätta, samt ett härligt självförtroende. Deras robotceller gör succé på världens industrier. Det skulle låta ”kadong” när nya katalogen landade på ett konferensbord och filmen skulle vara ”världsklass”. “Svensk-klass blev det hur som helst. Webben vann Svenska Publishingpriset 2016 och katalogen kom tvåa.

 

I samarbete med FlodinFernström Design Unit, fotograf Alvreten, musikproducent Eric Gefvert, make up artist Janina Granroth, tryckeri Arktryckaren, webbyrå Grand Public.

 

 

Michèle

Michèle har gått på Royal College of Music och vet var ettan är.

Claes

Gå på Claes tretimmarspass och digga loss till 10 minuter långa jazzlåtar.

HSB

HSB och Svensk Fastighetsförmedling i Jönköping.
Man bygger nytt i Jönköping. Jag och fotograf Alvreten får till det, om jag får säga det själv. Tycker vi gör något både oväntat och attraktivt.

 

dlAttach-2.php

 

dlAttach-4.php

dlAttach-3.php

Fastighetsägarna

Höga ambitioner och många viljor hos Fastighetsägarna.
Efter att ha arbetat mycket med Friskis&Svettis tror jag att jag förstår hyfsat väl hur stora organisationer med många självstyrande enheter fungerar. Ska man komma någon vart får man inte ha för bråttom. Det krävs mycket pedagogik och förankringsarbete. Tycker det är hemskt roligt, särskilt när ambitionerna är höga, som att vara samhällsbyggare.

Vi inleddes samarbetet med en liten dr-kampanj. Några år senare producerade vi ett par enheter inför Fastighetsägarnas 100-årsjubileum – en bok och en film.

I samarbete med AD Michael Ringvall.

 

 

 

Bryssel-1

 

Bryssel-2
En av sex dr-enheter i rekryteringskampanj

 

 

FÄ 100 BOK skarp 29_9 kopia-16
Uppslag ur bok till Fastighetsägarna Sveriges 100-årsjubileum

 

 

 

Y
Uppslag ur bok till Fastighetsägarna Sveriges 100-årsjubileum

 

 

X
Uppslag ur jubileumsbok om Malmegårds Fastigheter i Stockholm