Herr Janson och den goda reklamen

Jag har läst en del böcker om reklam. De jag gillar bäst både bekräftar hur jag ser på reklam och inspirerar till nya tankar.

En av de böcker vars innehåll har stannat kvar i mitt medvetande är Reklam. Den goda kraften av Lars A Boisen. I den beskrivs något jag aldrig hade reflekterat över när jag läste den för cirka tio år sedan, nämligen att man kan ha goda avsikter med reklamen, att man verkligen vill påverka för att åstadkomma en positiv förändring i samhället.

Nu känns det som om jag bör ursäkta att jag låter pretentiös, men jag tycker om att ha stora ambitioner, så jag hoppar över den ursäkten. Tvärtom tycker jag att pretentionerna är en styrka. Jag vill att det jag arbetar med ska ha en positiv mening, för mig, min kund och min kunds kunder.

I vår har jag arbetat med två automationsföretag för industrin, ett fönsterföretag, en fastighetsägare och flera olika Friskis&Svettis. Och jag tycker faktiskt att alla går att klämma in under begreppet “den goda reklamen”.

Automation gör att svenska industriföretag kan konkurrera med sin produktion på en global marknad. Dessutom blir jobbet att sköta robotlösningarna säkrare, renare och roligare än de manuella jobb som de ersätter.

Att byta ett gammalt fönster till ett modernt kan betyda så mycket mer än själva fönstret. Det kan dra med sig så mycket mer inspiration och glädje hemma.

Att få berätta om en fastighetsägare som på allvar vill vara med och skapa en intressant, funktionell och estetisk stadsmiljö är också något som jag tycker känns gott och meningsfullt.

Jag tycker “den goda kraften” har en väldigt stor chans att komma fram i mitt arbete med Friskis&Svettis. För mig handlar all kommunikation med Friskis&Svettis om att försöka åstadkomma verklig och positiv förändring av vardagslivskänslan för varje enskild individ. Här för jag en liten kamp för att mina Friskis&Svettis-kunder inte ska fokusera så mycket på närliggande kortförsäljning, utan i stället skapa förtroende för Friskis&Svettis värderingar, uppsåt och kvalitet på lång sikt. Jag ser möjligheter till att vara en kulturrevolution, en samhällskraft som förändrar synen på rörelse och hälsa och som skapar förståelse för våra olikheter och integrerar nya svenskar i ett land som är bra att bo i, Sverige.

Så jobbar du med mig, räkna med vidlyftiga visioner och stora känslor.

image

Bra bok för dig som också har höga ambitioner.

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *