Kreativitet säljer bättre än sälj

En urgammal sanning när det gäller reklam och kommunikation är att budskapen måste sticka ut. En lika gammal sanning är att reklamköparna ofta tvekar när de får förslag som faktiskt sticker ut.

Det är lätt att tolka sammandragningen i magen man kan få av kommunikation som sticker ut, som något negativt, särskilt om man ska stå för den offentligt.

Men den rätta tolkningen av det magonda är troligen att det är ett bra förslag. Hade förslaget stuckit ut på ett dåligt sätt, hade du inte fått magont. Då hade du varit likgiltig och tackat nej. Eller möjligen blivit förbannad för att dina kommunikatörer presterat så dåligt.

Jag och mina kommunikationskamrater vill inte göra dig förbannad. Men gärna få till det där oroliga pirret.

Vi jobbar efter övertygelsen att kreativitet säljer dina varor eller tjänster bättre än allt annat. En priskampanj kan förstås sälja, men på kort sikt.

En hållbar strategi är att bygga ett varumärke med uthållighet och kontinuitet, och på olika kreativa sätt fortsätta att prata om kärnan i verksamheten, om syftet, om visionen och om sina passioner.

Dina budskap måste glädja, skava, intressera och på lång sikt skapa en relation till följare, kunder och hang arounds.

Det kan vi hjälpa till med. Att säga rätt sak till rätt människor på ett sätt som är nytt och engagerande. Och så måste det alltid se snyggt ut.

Vi kan höja intressegraden på dina inlägg där konkurrensen om uppmärksamheten å ena sidan är benhård, men där det å andra sidan finns ett stort utrymme att i en strid ström av habila inlägg, sticka ut.

Pirrar det i magen?

PS Undersökningar visar att reklam som vinner priser i kreativa tävlingar är i snitt 2,5 gånger så bra på att skapa affärsresultat som annan reklam. Riktigt kreativ reklam är alltså 250 % effektivare än ”vanlig”.

Det brinner.

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *