Kunden snark i centrum snark

Min käresta är sjuksköterska. På en av hennes arbetsplatser var sloganen “Patienten i centrum”. Läste nyss i Dagens Nyheter att även Karolinska säger så.

Förlåt, men vad är alternativet? När man säger så självklara saker antar jag att det finns en medvetenhet om att något har gått fel. Det som var drivkraften från allra första början i en verksamhet har hamnat i bakgrunden. Något annat kom efter en tid att hamna i centrum. Kanske administrationen, maktspelet eller logotypen. 

I morse var jag på en frukostföreläsning som började med frasen “människan i centrum”. Jag tänkte, att ja ja, jag fick ju i alla fall en kopp kaffe (och träffa en supertrevlig chef på Svenska Bostäder).

Men sen blev det bättre. Förmodligen för att budskapen från de två föreläsarna stämde med mina åsikter och vad jag försöker göra: sätta “patienten” i centrum. 

Men hur går det till? Hur blir en fras i en värderingsfolder till verklighet? Ja, man måste så klart vara en riktig människa själv. Man måste veta vad det handlar om att vara människa. Då vill man ju vara i centrum ibland, eller hur?

Ska det vara så svårt att lyckas med? Ja, tydligen med tanke på all “kommunikation” som inte fungerar. Man får kanske bra siffror i undersökningarna om räckvidd, likes och klick, men inget händer på riktigt. Ingen köper det man vill sälja, ingen frågar efter ens tjänster. Ganska många har sett, tillräckligt många har lagt dig på minnet, en hel del sympatiserar med det du säger, men ingen GÖR något.

Ett exempel från frukosten: Sverige är bäst på viljan att organdonera, men ligger långt ner i listan när det gäller registreringar.

Vad vill du att dina potentiella kunder ska förstå dig? Vill du få deras förtroende? Vill du förmå dem att gå från tanke till handling? Som Dr Phil säger: The world couldn’t care less about thoughts without actions.

Action börjar här.

Bild Alvreten

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *