Vad menar jag med ”för dig som har en vision”?

Att ha en vision betyder att man vet varför man går till jobbet. Någonstans långt därborta finns en bild (en vision) av något gott, värt att kämpa för.

En vision skapar känslor, stora känslor. Den svarar på varför du håller på så jäkla envetet med det du gör.

En vision skiljer sig från ett mål på så sätt att du fortsätter arbeta vidare även efter att du nått ditt mål. Ett mål är i bästa fall ett steg i rätt riktning. Eller så är målet placerat på ett annat ställe än på linjen som leder mot visionen. Målet var kanske bara något ekonomiskt eller fysiskt, mer inkomster, ny lokal eller något sådant alldagligt.

Visionen blir du aldrig klar med. Och inte jag som copywriter heller om jag har dig som kund.

Om du har en klar vision då vet jag varför jag skriver. Om jag – som just nu bl a skriver om att sälja bostäder, om att fixa till sitt yttre i en salong, om att erbjuda ett it-system för en viss sorts företag, om hälsa och om grejer man har i badrum – drabbas av de här företagens vision, då blir jag inspirerad. Då förstår jag. Jag får en riktning på idéer och ord och skriver intressantare texter. Mer säljande. Mer sympatiska. Med mer känslor.

Jag hjälper gärna till att formulera en vision om det inte finns någon, eller om den som finns snarare är ett mål.

Jag tänker på vad Anders Gärderud sa om mål efter att blivit den förste att springa 3000 meter hinder under 8 minuter och tio sekunder år 1975. ”Jag ångrar att jag inte satte målet till under 8 minuter. Då hade jag klarat det också.”

Mål riskerar att göra oss nöjda halvvägs. Visioner tar oss längre.

Vilken är din vision?

Utan en klar vision blir det luddigt.

2 comments:

  1. Om en person säger till mig ”du hjälpte mig att förstå mer om mig själv och världen jag lever i” då har jag nått ett mål på vägen mot min vision 🙂

    1. De har säkert redan hänt, fast de sa inget. 🙂

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *