Varför jag älskar bra bilder

Möjligen blir man copywriter för att man tycker om att skriva. I mitt fall gick det över. 

Det tog ett tag, men så småningom insåg jag att copywriterns roll inte är att skriva, det är att berätta historier. Och för det behöver man inte alltid skriva så mycket. Inte om jag har bra bilder.

Bra bilder tar över en viktig del av berättandet: känslan. Visst kan text också skapa känsla, men risken är att copywritern tar i för mycket och landar i blaj-blaj. Bilden kan säga allt det där som är svårt att skriva utan att låta skrytsam och självupptagen med samma ord som så många andra använder. En bild säger mer än…

Människor älskar att läsa. Men inte blaj-blaj. 

Mycket copywriting blir blaj-blaj. Skribenten joggar igång texten om något alla vet och fyller på med buzzwords och fraser om hållbarhet och annat allmängods. Det blir så när bilderna är alldagliga. Man försöker rädda ointressant kommunikation och tar i för kung och fosterland.

Bra bilder gör mitt jobb så mycket enklare. När bilden drar till sig intresset, då kan jag i lugn och ro berätta företagets, produktens eller tjänsten historia rakt, enkelt och sant. Ingen frågar efter ”mer sälj i texten”.

Jag tänker på svenska industriföretag. Är det inte typiskt med tråkiga bilder och blaj-blaj i mycket av svensk industris kommunikation? Högsta kvalitet, blaj, hållbarhet, blaj, effektivt, blaj, spjutsspetsteknologi, blaj-blaj. Här finns mycket att göra: bättre bilder, sansad copy.

”En bild säger mer än tusen ord.” Jag var trött på den frasen en gång i tiden när jag var ny på jobbet. Nu älskar jag bra bilder som tar över, jag skriver mindre blaj-blaj.

Vill du också ha snygga bilder och inget blaj? Skicka ett meddelande från kontaktsidan.

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *