Skönhet och allvar

Vi träffas första gången hösten 2017, Miriam Wauge och jag. Det är Miriams mamma Yvonne som rekommenderat mig. Yvonne har gillat det jag och mina jobbarkompisar gjort för Friskis & Svettis.  Miriam driver Salong Wauge i Västerås. Där kan man fixa hår, naglar, fransar, skägg och få massage. I salongen finns också ett urval prylar ur syster Majas inredningskoncept pickedout.se.  

Första besöket

Miriam visar mig en lista på vad hon vill göra: ny logga, ny hemsida, text som beskriver vad hennes salong ska stå för mot kunder och anställda, kvittohållare, visitkort och kanske något mer. Omgörningen ska ske i samband med att Miriam skaffar sig en ny lokal i närheten av nya, coola hotellet Steam i ett Västerås som växer runt Mälaren där förr hamnen, gamla kraftverket och industrierna totalt dominerade och avskärmade stan från vattnet.  

Jag börjar med att prata med “min” art director Ira Jerselius om logga och webb, medan jag skissar på text om värderingar, arbetssätt och anställningsvillkor. Vi planerar ett delvis nytt varumärke: Salong Wauge blir WAU Concept.  

  Efter godkännande av skisser kallar jag in fotograf Alvreten. Vi spenderar en dag i salongen och plåtar för den nya webben.  

Miriam fixar

Under våren och sommaren arbetar Miriam med att få i ordning nya lokalen, samtidigt som hon driver den gamla  med massor av klippningar, hårfix och ledarskapsjobb med sina medarbetare. Cirka ett år efter vår första kontakt öppnar Miriam den nya salongen med namnet WAU.  

WAU Concept

I slutet av 2018 är Miriam på plats vid Hotell Steam och beställer en modellfotografering. Hon vill ha ett antal bilder som profilerar WAU Concept och som kan användas i olika sammanhang: som affischer, som visitkort, nya bilder på webben, kvittohållare m m.   Alvreten spenderar ännu en dag med Miriam och hennes medarbetare och modeller. Strax därefter levererar vi inte bara modellbilder, utan också ett antal filmer från fotograferingen.

 

Behind the scenes-filmerna förses med texten Människor inspirerar oss, en fras som är sann för Miriams syn på såväl kunder som medarbetare. Hon är oerhört mån om en välkomnande och trygg miljö för alla som delar hennes öppna syn på människors behov. Hon vill ge alla möjligheter att leva som de vill.  

Ur värderingsskriften för WAU Concept

 

Creating Content

Fotograf Alvreten kom till mig om Vore när han redan levererat bilder till deras Instagram-flöde ett tag. Två andra copywriters hade gjort ett förträffligt jobb före mig, men tvingats prioritera andra uppgifter. Jag tyckte det här lät kul, eftersom Alvreten hade fått fria händer. Vi kunde testa lite “onormala” grejer.

Det är så vi alltid resonerar: Varför vara “normal” när de flesta andra är det? Att ligga på gränsen skapar större intresse. Och glädje både för oss kreatörer och för mottagaren. Samt så klart för vår kund, det är ju syftet med allt “onormalt”.

Huskvarnaföretaget Vore designar och säljer förvarings- och badrumsinredning direkt från småländsk möbelfabrik till slutkund. Man kan säga att de är en avknoppning av lyxiga Aspen och inte heller helt “normalt” i branschen.

Här är en radda exempel på våra inlägg och vårt communityskapande från modiga Vore.

 

Business 2 business

B2B är det jag arbetat mest med. Ändå blev den här sidan tom när jag sorterade om hemsidan efter kategorier och branscher i stället för kunder och uppdrag. (Om du klickar runt bara lite ser du snabbt att B2B dominerar.) Men här är i alla fall det senaste B2B-jobbet, framtaget våren och försommaren 2019 tillsammans med reklambyrån Spinn och produktionsbolaget Ligistfilm. (Filmerna är textade i slutversionerna.)

 

I våras såg jag att reklambyrån Spinn i Stockholm sökte frilansande copywriter. Jag hörde av mig, fick jobbet och började tillsammans med art director och projektledare  fundera på hur vi skulle lägga upp konsultbolaget Kvadrats rekryteringskampanj.

 

Kvadrat är ett företag som bara består av egna konsulter, vilket gjort dem till jämförelsevis lyckliga på jobbet, kanske till och med Sveriges allra lyckligaste. Det hade de redan kommit fram till före mötet med oss och också satsat på som kommunikationskoncept.

Inte bara konsulterna själva var glada, också deras kunder var mycket nöjda och det spred sig. De behövde bli fler för att kunna ta hand om alla intressanta förfrågningar från nya kunder. Är man lycklig är man också kräsen. Inget får rubba lyckan.

Så vi byggde vidare på konceptet Sveriges lyckligaste konsulter genom att i samarbete med undersökningsföretaget Novus ta reda på om det stämde. Är de verkligen så lyckliga?

Samtidigt som Novus gjorde sin pålitliga undersökning skapade vi ett antal filmer på temat Vad är lycka och frågade tittaren hur lycklig han eller hon själv var på jobbet. Alla filmer slutade i en inbjudan till att göra testet och direkt få ett resultat. Plus givetvis en uppmaning till att ta kontakt med Kvadrat för att se hur man passade för varandra.

Novus undersökning visade att påståendet att “vi på Kvadrat faktiskt är lyckligast” också stämde. Till hösten 2019 går vi vidare med kampanjen och kommer fram till själva kontaktskapandet mellan Kvadrats rekryterare och konsulter nyfikna på Kvadrat och sugna på att bli lite lyckligare på jobbet.

Alterna badrum

Alterna badrum är ett av Europas största inom badrumsinredning. Jag skrev katalogen 2018  tillsammans med proffsiga, kreativa och lättarbetade formgivaren Veronica Hageus, som liksom jag är frilansare. Vårt uppdrag var att göra katalogerna (även VVS:arnas säljkatalog Badplatsen) snyggare och mer inspirerande.

 

Bumprider

Fotograf Alvreten behind the scenes.

Nicklas Lindblad i Jönköping är en sådan där underbar entreprenör. Han har jobbat med barnvagnar i 20 år, mest genom att sälja kända varumärken men också genom att skapa den globala försäljningssuccén Bumprider, en ståbräda som passar på alla barnvagnar. Nu har han byggt en hel barnvagn med en n y uppfinning som faktiskt kan bli en game changer för föräldrar med fler än ett barn. Bumprider Connect heter vagnen och grejen med den är att man kan koppla ihop två vagnar (och fler) på ett väldigt enkelt och säkert sätt. Inspirationen kommer från Apples magnetkontakter till de bärbara datorerna. Ovanpå detta har Nicklas gett sig fan på att han ska knäcka konkurrenterna på alla andra områden också. För att berätta om detta har vi – fotograf Alvreten och jag – fått uppdraget att göra verklighet av Nicklas egen idé om en dansfilm. Du har kanske sett Dansar med vargar med Kevin Costner (om du har åldern inne). Här är det Dansar med vagnar.

 

 

Superenkla att koppla ihop.

 

Lätta att packa ihop.

Business 2 Consumer

Med B2C menas kommunikation mellan företag och vanliga konsumenter som du och jag när vi är privata. Det är också den reklam vi ser mest när vi dräller omkring som icke-jobbfokuserade individer. I mitt fall har jag fått hjälpa nya barnvagnsmärket Bumprider, ett av Europas största badrumsföretag Alterna och salongsentreprenören Miriam Wauge i Västerås. Samt förstås fina Vore (bilden) i Huskvarna som skickar sin smålandstillverkade förvarings- och badrumsinredning direkt från fabrik till kund utan mellanhänder.

BUMPRIDER

Bumprider byggde en ståbräda som passade alla barnvagnar på marknaden. Det gjorde varumärket känt. Nu går entreprenören Nicklas Lindblad i Taberg vidare med en patenterad barnvagnslösning. Klicka på bilden nedan från filminspelningen för att se film och snygga produktbilder.

ALTERNA BADRUM

Ett av Europas största på badrumsinredning, ägt av svenska Dahl, i sin tur ägt av franska Saint-Gobain som är störst i världen på glas sedan slottet i Versaille. Jag skrev katalogen, men också VVS.arnas säljkatalog kallad Badplatsen som marknadsför fler varumärken än Alterna. Klicka på bilden så får du upp ett smakprov ur Alterna-katalogen.

HEMMAFÖNSTER

Hemmafönster konkurrerade med t ex Mockfjärds om privatmarknaden när vi arbetade med deras position på marknaden. Moderkoncernen Inwido äger också Elitfönster. Vi stödde oss på en marknads- och branschanalys framtagen av Kairos Future och tog ett nytt grepp på hur man ska se på "fönsterbytare" i dag. Säljarna var förtjusta - nu fick de något intressant att prata om utöver mått, modell, pris, problem och tidsåtgång - men ledningen valde att gå en en mer traditionell väg. No hard feelings. Jag tycker vi gjorde ett bra jobb. I dag har Hemmafönster bytt namn till Elitfönster.

HSB OCH SVENSK FASTIGHETSFÖRMEDLING

Fotograf Alvreten är hemmahörande i Jönköping, staden som gått från Sveriges Jerusalem till något slags explosivt entreprenörscentrum som sprudlar av idéer inom de flesta områden. Kanske var det därför vi fick göra - vad vi tycker själva i alla fall - så coola och annorlunda stortavlor för ett nytt bostadsområde i stan. Alvreten är både fotograf och AD här. Människorna på bilderna är de nya husens arkitekter.
aq_block_13

Dahl

Dahl är Sveriges största aktör inom VVS. De finns med sina grejer och sin kunskap både under och över jord. Jag har fått förtroendet att hjälpa till på båda sidor om jordskorpan med varumärkena Avloppsplatsen, Badplatsen och Alterna Badrum. De två platserna är säljkoncept ägnade att stödja installatörer. Alterna är ett eget varumärke på samma marknad som t ex Swedbergs, INR och Ifö. Min utmaning är att både beskriva saker och ting korrekt och lägga till en personlig stil. Det är inte lätt att särskilja ett antal duschdesigner från varandra, men jag jobbar (hårt) på uppgiften och har en fantastisk frilansande art director – Veronica Hagéus – till hjälp.

Tekniska uppdrag

Jag gick länge runt och trodde att jag inte var bra på tekniska uppdrag. De senaste åren har jag haft så många teknikkunder att jag tror jag haft fel. Möjligen tar det lång tid för mig att förstå teknikaliteter, men jag skriver inget förrän jag fattat. Och då blir det kanske inte så illa. 2016 vann jag och mina kompisar Svenska Publishingpriset för hur vi kommunicerade industrirobotlösningar för SVIA (numera köpta av ABB).

METODIKA

IT-lösningar för specialistkliniker och mindre sjukhus. Klicka på bilden för att läsa mer.

SVIA

Standardiserade robotceller för industriell automation. Klicka på bilden för att läsa mer om hur vi vann Svenska Publishingpriset 2016.

DAHL

Sveriges ledande företag inom VVS. Klicka på bilden för att läsa om tre olika uppdrag: Webben avfallsplatsen.se om hur man bygger enskilt avfall, säljkatalog för VVS-are samt produktkatalog för Alterna badrum, en av Europas största på badrumsinredningar.

3 BUTTON GROUP

Experter på förpackningar och på att automatiskt plocka, packa och ställa på pall. Klicka på bilden för att läsa mer om de tre företag som ingår i 3 Button Group.

ABB

ABB i Västerås tillverkar bl a industrirobotar. De är starka, tunga och snabba och kan därför skada både människor och material om man inte ser upp. Och ser upp det gör man på ABB. Med raffinerade programmeringsverktyg och säkerhetssystem ska ingen behöva skadas i en automatiserad produktion. Utmaningen är att få människor att förstå och göra rätt. Därför kör man bl a e-learningkurser för människor som ska berätta för andra om säkerhet och programmering. Två sådana kurser producerade jag tillsammans med produktionsbolaget Sitesing under hösten 2018.

Metodika

Metodika gör IT-system till mindre sjukhus och specialistkliniker. Många kunder är plastikkirurger och det kan man tycka olika om, att vi människor kämpar så för att uppehålla en oklanderlig yta, men de här klinikerna jobbar ju faktiskt inte bara med rena skönhetsfall. Det handlar också om restaurations efter sjukdom och olycka. Min roll är långt ifrån kliniken. I ställer har det handlat om struktur på webbplatsen och att göra den roligare, bättre strukturerad, snyggare och rensad på en hel del text. Vi är mitt uppe i jobbet. Bilden är en skiss på en föreslagen animation, gjord av min duktige kollega och vän, illustratören Ola Gustafsson.