Friskis&Svettis
Jag älskar Friskis&Svettis. I över 20 år har jag intresserat mig för och arbetat med att förtydliga vad varumärket står för. Det har blivit två s k brandbooks, en svart och en vit, många inspirationsförslag till de lokala Friskis&Svettis-föreningarna från min tid som halvtidsanställd på Friskis&Svettis Riks, samt en hel del frilansjobb i direkt samarbete med föreningarna. Här ett urval:
På riksnivå ville man förmedla musikens betydelse för träningsupplevelsen. Med en koppling till människorna bakom valet av musik till träningspassen ville jag föra in mer personlighet. Fotograf Cristian Bogdan. Musik Eric Gefvert. Se fyra exempel nedan.
Friskis & Svettis Täby ville berätta om sin morgonträning. Jag tänkte Teletubbies. Animation av Ola Gustafsson.
När Friskis & Svettis Täby skulle starta sin andra träningsanläggning fick jag uppdraget att tillsammans med mina vänner berätta om denna positiva utveckling. Tillsammans med människorna på Friskis kom vi överens om att knyta an till Täbys utveckling och syn på sig själva som entreprenörer. Täby är vikingabygd, så ändå från 1000-talet har området bebotts av driftiga invånare, vars ättlingar i dag fortsätter att göra Täby till en välmående kommun. Vi kallade konceptet The Evolution of Täby och byggde en historia som började med vikingarnas festande och slutade med bubbel i nya lokalen. Filmen nedan nådde 1,3 miljoner digitala vikingar och andra och Friskis & Svettis i Täby Kyrkby funkar fint.
När Södertälje öppnade ny lokal jobbade vi med det tvetydiga och tillfälliga namnet “Södertäljes nya glädjehus”. Det ställde förstås till saker och ting: många skratt, men också interna gräl. Idén till filmen är inspirerad av en stillbild på en badstrand där det ser ut som om alla är inbegripna i sexuella aktiviteter, vilket de alltså inte är på något sätt. Precis som i filmen nedan. Scenen spelades upp av några av Friskis & Svettis Södertäljes funktionärer på själva invigningen. Så man får väl ändå säga att greppet funkade.