8 omutliga krav på din kommunikation

Hur kommer det sig att så mycket reklam är dålig? Varför produceras det så mycket s k innehåll som ingen bryr sig om? Hur ska du undvika att hamna där själv? Hur ska du slippa producera tom kvantitet, och i stället ge något folk bryr sig om: kvalitet?

Självklart har jag några tips. 

1 Du måste vara sann
Reklam har dåligt rykte. Det överdrivs, skryts och mörkas. Men så får det så klart inte vara. Du måste hålla dig till sanningen. Din produkt eller tjänst måste leva upp till det du lovar. Men inte bara det; kan du komma åt en djupare sanning om livet och människans tillstånd kan det bli fantastisk kommunikation.

2 Du måste vara snygg
Du själv kan se ut hur som helst, men din kommunikation måste vara snygg. För detta krävs hantverkskunnande och kreativitet. Du måste veta hur du sätter en text på ett läsbart sätt, du måste kunna en hel del om ljus när du tar en bild och du måste designa helheten på ett sätt som gör det enkelt att ta till sig budskapet.

3 Du måste överraska
Vi översköljs av texter och bilder. Många påminner om varandra. Alltså kan inte dina alster vara ännu mer av samma sak. Du måste sticka ut. För detta krävs mod, inte bara hos dig, utan även hos dina kollegor som du nu måste övertala. Företag som lyckas nå igenom bruset tar risker. Du måste våga dig ut i outforskat land. Där sitter din nyfikna målgrupp och väntar på din kanske humoristiska vinkling av en verklighet de känner igen.

4 Du måste komma åt känslorna
Många hävdar att produkten talar för sig själv. Jag håller med; det ska den göra. Men människor måste få reda på att den finns. Här kommer känslorna in. Var är det för känslor som ditt företag kan frammana? Om du jobbar med avlopp kanske du har svårt att finna en passande känsla, men tonen i kommunikationen behöver inte vara direkt kopplad till själva produkten. Attityden, tilltalet och personligheten är lika viktig som produkten. Fakta leder till slutsatser, känslor till handling.

5 Du måste vara hyfsat enkel
Våra hjärnor föredrar det kända. Då kan de analysera, kategorisera och ohotade  sortera bort. Det är ett kamrersjobb. Därför måste du utmana hjärnan. Du vill ju ha en reaktion, men heller inte förbrylla den. Mottagaren ska bli precis lagom utmanad och belönad av sitt “aha” eller kanske få ett leende.

6 Du måste tillfredsställa ett behov
Produkten eller tjänstens uppgift är att vara behövd, men det du hjälper till med måste framgå i din kommunikation också.  Produkten är viktig, men upplevelsen av ditt varumärke är ännu viktigare. Allt hänger ihop. Allt ett företag gör är reklam och ytterst handlar den alltid om vilka behov du tillfredställer.

7 Du måste vara aktuell
Vissa värden är eviga, men världen förändras också ständigt. Det som såg coolt ut igår kan vara hopplöst daterat i dag. Alltså måste du se  till att ha koll på nutiden när du vill tala med dess representanter.

8 Du måste respektera mottagaren
Skrik inte och skryt inte. Försök inte heller dra med dig mottagaren med ett fjuttigt löfte som bara är ett lockbete för att du ska kunna tjata mer om dig själv. Ge i stället frikostigt av din kunskap och du ska få tillbaka.

Inget av ovanstående är rocket science, fast helt lätt är det inte heller. Kanske behöver du mig och mina kompisar? Vi kan börja med en fika. Som jag bjuder på.

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *