Information, insikt, idé – det är så det måste gå till

Ibland är jag dum nog att svara ja på frågan: “Kan du leverera en ny hemsidestext till det här företaget? Det är bråttom.”

Jag antar att jag gillar utmaningar. Och så tänker jag alltid att projektet kan växa när de ser vilken stjärna de anlitat för omskrivning av den där texten de inte gillade.

Ibland funkar det, men risken är överhängande att min nya copy blir skit. Eller så här: Nya texten är kanske inte dålig, men den blir skriven i ett sammanhang som ingen omfattas av, för det sammanhanget finns bara i ett enda huvud i hela världen: mitt.

Bra kommunikation tar tid. Och då menar jag inte att själva skrivandet behöver vara så tidskrävande. Men allt det andra.
För det första insamlande av information. Det kräver en hel del fotarbete, om än inte särskilt avancerat, men timmarna går.

Det är det som kommer efter researchfasen som är den stora tidsätaren – att gå igenom informationen, låta den studsa mot allt annat man har i huvudet efter att ha fyllt på med grejer varje dag hela livet, och till slut komma fram till det absolut nödvändigaste: en insikt.

Insikten är när polletten ramlar ner. Så tydligt ska det kännas. Jag och uppdragsgivaren fattar vad som är den s k grejen, vad som är storyn, vad som är kärnan och vad som måste ligga till grund för det som ska nå fram till rätt människor: kommunikationsidén. Insikten är som en uppenbarelse från ett högre väsen. Vi ser sanningen tillsammans.

Därefter alltså kommunikationsidén, som inte måste vara en rubrik (eller på klassiskt manér, en rubrik och en bild), utan ett grundläggande koncept som vi hädanefter alltid har i åtanke för allt vi gör kommunikationsmässigt.

Konceptet brukar bli ett antal väl valda ord. Kanske stannar de på konferensbordet, medan rubriken och bilderna flyger i väg. Där finns en skillnad mellan konceptet och kommunikationen.

Jag vet inget annat sätt att gå från totalt ovetande till lite av en expert.

Alltså: 1 Information (kring mitt uppdrag, men också precis allt jag vet, har upplevt och samlat i mitt förråd av tankar och erfarenheter). 2 Insikt. 3 Idé.

Så måste det gå till.

Så ge mig all information. Plus tid. Så kan vi komma fram till den där nödvändiga insikten tillsammans.

Gå till kontaktsidan om du vill testa processen.

Informationsinhämtning pågår fortfarande.

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *