Reklam handlar sällan om det vi pratar om

Reklam – eller vad du föredrar att kalla arbetet med att bygga förtroende och gillande som leder till köp – har så klart sina rationella delar, men handlar mest om känslor. Det brukar vara så att reklamköparen mest håller sig till det rationella, medan kommunikatören försöker prata om känslor.

Eftersom jag jobbar som kommunikatör pratar jag alltså helst om känslor. Det är helt rationellt för mig. Att känslorna berör det allra djupaste inom en människa, det är också rationellt.

Jag tror alltså att det gäller att förstå mer om människan än att hon ska bli berörd, underhållen eller upplyst. De underliggande krafterna har med liv och död att göra.

För att säga det kort: vi människor letar efter det meningsfulla, det som hjälper oss att leva med mening och gör oss till bra människor, i vissa fall till superhjältar.

Tänk vad människor kan göra för att följa sitt innersta! Man ger upp karriärer, tar risker och jobbar stenhårt för någon vision som ofta handlar om en bättre värld på något sätt. Kanske hjälpa fattiga och sjuka, kanske lösa problem med hjälp av teknik. Vad det än är; det handlar om passioner.

Men vi pratar sällan om dessa starka drivkrafter. Trots att så många av de mest framgångsrika varumärkena lever av och med sina passioner: Apple, Tesla, Läkare utan gränser, Virgin, Uber m fl.

Ju mer vi kan få sakerna vi pratar om att handla om passionerna och det meningsfulla, desto bättre för oss som jobbar med reklam (eller vad vi ska kalla det).

Om vi gör det på liv och död, då kommer vi att nå de människor vi vill nå, för att vi förtjänar det.

Vad tror du om det? Beredd att prata mer om det? Skriv ett meddelande på kontaktsidan.

Livet måste ha en mening, då måste reklamen också ha det.

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *