Skönhet och allvar

Vi träffas första gången hösten 2017, Miriam Wauge och jag. Det är Miriams mamma Yvonne som rekommenderat mig. Yvonne har gillat det jag och mina jobbarkompisar gjort för Friskis & Svettis.  Miriam driver Salong Wauge i Västerås. Där kan man fixa hår, naglar, fransar, skägg och få massage. I salongen finns också ett urval prylar ur syster Majas inredningskoncept pickedout.se.  

Första besöket

Miriam visar mig en lista på vad hon vill göra: ny logga, ny hemsida, text som beskriver vad hennes salong ska stå för mot kunder och anställda, kvittohållare, visitkort och kanske något mer. Omgörningen ska ske i samband med att Miriam skaffar sig en ny lokal i närheten av nya, coola hotellet Steam i ett Västerås som växer runt Mälaren där förr hamnen, gamla kraftverket och industrierna totalt dominerade och avskärmade stan från vattnet.  

Jag börjar med att prata med “min” art director Ira Jerselius om logga och webb, medan jag skissar på text om värderingar, arbetssätt och anställningsvillkor. Vi planerar ett delvis nytt varumärke: Salong Wauge blir WAU Concept.  

  Efter godkännande av skisser kallar jag in fotograf Alvreten. Vi spenderar en dag i salongen och plåtar för den nya webben.  

Miriam fixar

Under våren och sommaren arbetar Miriam med att få i ordning nya lokalen, samtidigt som hon driver den gamla  med massor av klippningar, hårfix och ledarskapsjobb med sina medarbetare. Cirka ett år efter vår första kontakt öppnar Miriam den nya salongen med namnet WAU.  

WAU Concept

I slutet av 2018 är Miriam på plats vid Hotell Steam och beställer en modellfotografering. Hon vill ha ett antal bilder som profilerar WAU Concept och som kan användas i olika sammanhang: som affischer, som visitkort, nya bilder på webben, kvittohållare m m.   Alvreten spenderar ännu en dag med Miriam och hennes medarbetare och modeller. Strax därefter levererar vi inte bara modellbilder, utan också ett antal filmer från fotograferingen.

 

Behind the scenes-filmerna förses med texten Människor inspirerar oss, en fras som är sann för Miriams syn på såväl kunder som medarbetare. Hon är oerhört mån om en välkomnande och trygg miljö för alla som delar hennes öppna syn på människors behov. Hon vill ge alla möjligheter att leva som de vill.  

Ur värderingsskriften för WAU Concept

 

Creating Content

Fotograf Alvreten kom till mig om Vore när han redan levererat bilder till deras Instagram-flöde ett tag. Två andra copywriters hade gjort ett förträffligt jobb före mig, men tvingats prioritera andra uppgifter. Jag tyckte det här lät kul, eftersom Alvreten hade fått fria händer. Vi kunde testa lite “onormala” grejer.

Det är så vi alltid resonerar: Varför vara “normal” när de flesta andra är det? Att ligga på gränsen skapar större intresse. Och glädje både för oss kreatörer och för mottagaren. Samt så klart för vår kund, det är ju syftet med allt “onormala”.

Huskvarnaföretaget Vore designar och säljer förvarings- och badrumsinredning direkt från småländsk möbelfabrik till slutkund. Man kan säga att de är en avknoppning av lyxiga Aspen och inte heller helt “normalt” i branschen.

Här är en radda exempel på våra inlägg och vårt communityskapande från modiga Vore.

 

Business 2 business

B2B är det jag arbetat mest med. Ändå blev den här sidan tom när jag sorterade om hemsidan efter kategorier och branscher i stället för kunder och uppdrag. (Om du klickar runt bara lite ser du snabbt att B2B dominerar.) Men här är i alla fall det senaste B2B-jobbet, framtaget våren och försommaren 2019 tillsammans med reklambyrån Spinn och produktionsbolaget Ligistfilm. (Filmerna är textade i slutversionerna.)

 

I våras såg jag att reklambyrån Spinn i Stockholm sökte frilansande copywriter. Jag hörde av mig, fick jobbet och började tillsammans med art director och projektledare  fundera på hur vi skulle lägga upp konsultbolaget Kvadrats rekryteringskampanj.

 

Kvadrat är ett företag som bara består av egna konsulter, vilket gjort dem till jämförelsevis lyckliga på jobbet, kanske till och med Sveriges allra lyckligaste. Det hade de redan kommit fram till före mötet med oss och också satsat på som kommunikationskoncept.

Inte bara konsulterna själva var glada, också deras kunder var mycket nöjda och det spred sig. De behövde bli fler för att kunna ta hand om alla intressanta förfrågningar från nya kunder. Är man lycklig är man också kräsen. Inget får rubba lyckan.

Så vi byggde vidare på konceptet Sveriges lyckligaste konsulter genom att i samarbete med undersökningsföretaget Novus ta reda på om det stämde. Är de verkligen så lyckliga?

Samtidigt som Novus gjorde sin pålitliga undersökning skapade vi ett antal filmer på temat Vad är lycka och frågade tittaren hur lycklig han eller hon själv var på jobbet. Alla filmer slutade i en inbjudan till att göra testet och direkt få ett resultat. Plus givetvis en uppmaning till att ta kontakt med Kvadrat för att se hur man passade för varandra.

Novus undersökning visade att påståendet att “vi på Kvadrat faktiskt är lyckligast” också stämde. Till hösten 2019 går vi vidare med kampanjen och kommer fram till själva kontaktskapandet mellan Kvadrats rekryterare och konsulter nyfikna på Kvadrat och sugna på att bli lite lyckligare på jobbet.

Business 2 Consumer

Med B2C menas kommunikation mellan företag och vanliga konsumenter som du och jag när vi är privata. Det är också den reklam vi ser mest när vi dräller omkring som icke-jobbfokuserade individer. I mitt fall har jag fått hjälpa nya barnvagnsmärket Bumprider, ett av Europas största badrumsföretag Alterna och salongsentreprenören Miriam Wauge i Västerås. Samt förstås fina Vore (bilden) i Huskvarna som skickar sin smålandstillverkade förvarings- och badrumsinredning direkt från fabrik till kund utan mellanhänder.

BUMPRIDER

Bumprider byggde en ståbräda som passade alla barnvagnar på marknaden. Det gjorde varumärket känt. Nu går entreprenören Nicklas Lindblad i Taberg vidare med en patenterad barnvagnslösning. Klicka på bilden nedan från filminspelningen för att se film och snygga produktbilder.

ALTERNA BADRUM

Ett av Europas största på badrumsinredning, ägt av svenska Dahl, i sin tur ägt av franska Saint-Gobain som är störst i världen på glas sedan slottet i Versaille. Jag skrev katalogen, men också VVS.arnas säljkatalog kallad Badplatsen som marknadsför fler varumärken än Alterna. Klicka på bilden så får du upp ett smakprov ur Alterna-katalogen.

HEMMAFÖNSTER

Hemmafönster konkurrerade med t ex Mockfjärds om privatmarknaden när vi arbetade med deras position på marknaden. Moderkoncernen Inwido äger också Elitfönster. Vi stödde oss på en marknads- och branschanalys framtagen av Kairos Future och tog ett nytt grepp på hur man ska se på "fönsterbytare" i dag. Säljarna var förtjusta - nu fick de något intressant att prata om utöver mått, modell, pris, problem och tidsåtgång - men ledningen valde att gå en en mer traditionell väg. No hard feelings. Jag tycker vi gjorde ett bra jobb. I dag har Hemmafönster bytt namn till Elitfönster.

HSB OCH SVENSK FASTIGHETSFÖRMEDLING

Fotograf Alvreten är hemmahörande i Jönköping, staden som gått från Sveriges Jerusalem till något slags explosivt entreprenörscentrum som sprudlar av idéer inom de flesta områden. Kanske var det därför vi fick göra - vad vi tycker själva i alla fall - så coola och annorlunda stortavlor för ett nytt bostadsområde i stan. Alvreten är både fotograf och AD här. Människorna på bilderna är de nya husens arkitekter.
aq_block_13

Tekniska uppdrag

Jag gick länge runt och trodde att jag inte var bra på tekniska uppdrag. De senaste åren har jag haft så många teknikkunder att jag tror jag haft fel. Möjligen tar det lång tid för mig att förstå teknikaliteter, men jag skriver inget förrän jag fattat. Och då blir det kanske inte så illa. 2016 vann jag och mina kompisar Svenska Publishingpriset för hur vi kommunicerade industrirobotlösningar för SVIA (numera köpta av ABB).

METODIKA

IT-lösningar för specialistkliniker och mindre sjukhus. Klicka på bilden för att läsa mer.

SVIA

Standardiserade robotceller för industriell automation. Klicka på bilden för att läsa mer om hur vi vann Svenska Publishingpriset 2016.

DAHL

Sveriges ledande företag inom VVS. Klicka på bilden för att läsa om tre olika uppdrag: Webben avfallsplatsen.se om hur man bygger enskilt avfall, säljkatalog för VVS-are samt produktkatalog för Alterna badrum, en av Europas största på badrumsinredningar.

3 BUTTON GROUP

Experter på förpackningar och på att automatiskt plocka, packa och ställa på pall. Klicka på bilden för att läsa mer om de tre företag som ingår i 3 Button Group.

Samhällsuppdrag

Att fysisk aktivitet är bra för människan råder det inga tvivel om. Utmaningen är att få folk att röra på sig tillräckligt. Det var den utmaningen regeringens Utredning för främjande av ökad fysisk aktivitet skulle ta tag i och skapa förändring.

För detta ändamål tillsattes Friskis & Svettis grundare Johan Holmsäter som nationell samordnare (även kallad särskild utredare). Johan tog i sin tur in mig som kommunikatör på halvtid och tillsammans med övriga anställda i kommittén (två personer på halvtid) satte vi fart. Vi hade knappt tre år på oss och bestämde oss för två saker, dels att stärka den fysiska aktivitetsstrukturen underifrån, från gräsrotsnivå, dels för att bygga en hemsida som skulle bli noden för den nya fysisk aktivitetscommunityn.

Sen gick det som det gick. Johan måste ha klivit på någons ömma tår och fick avsluta sitt uppdrag redan efter ett halvår och jag efter 18 månader.

Under dessa 18 månader hann jag i alla fall med hjälp av webbdesigner Ola Gustafsson och art director Ira Hörling Rudal bygga en hemsida som jag är stolt över. Kolla gärna den här.

—————————————————————————————————————————-
Gränna är en väldigt fin liten stad, för att inte tala om omgivningarna. Ängarna som böljar ner mot Vättern. Visingsö därute, som en långsmal slätt flytande på vattnet. Det branta berget i fonden.

Alldeles vid berget finns Grennaskolan, förr ett riksinternat som Lundsberg och Sigtuna, men utan historier om kamratuppfostran och krav på fina karriärer bland elevernas förfäder. Snarare en skola där undervisningen är på topp och elevernas trivsel också.

När vi får uppdraget att locka elever till den nu kommunala skolan med internatelever och den internationella atmosfären kvar precis som tidigare, har vi ont om tid och skolan har en del odds emot sig. Den är nedläggningshotad, har gått med förlust och det osäkra läget har skildrats i lokala media. Dessutom är det 30 minuter med buss om man som elev bor i Jönköping.

Men kommunen gillar Grennaskolan och bestämmer sig för att ge skolan en chans till. Grennaskolan kontaktar Herr Janson & Friends som gör 11 filmer, en 30-sekunders för bio, inklusive event på själva biografen, samt tio filmer för sociala media: sex med elever, fyra med lärare.

“Grym film”, säger vår kontakt på SF om den sammanfattande huvudfilmen som gick upp som bioreklam. “Mycket känsla, glimten i ögat och ett tydligt budskap.” Se den högst upp på denna sida.

——————————————————————————-

Bland övriga “samhällsuppdrag” lyfter jag gärna flera års samarbete med Fastighetsägarna med bl a direktutskick och bok och film till 100-årsfirandet, gjord tillsammans med art director Michael Ringvall och fotograf Alvreten.

 

Uppdraget att uppmärksamma allmänhet och byggföretag på nya stadsdelen Vega i Haninge utfördes också tillsammans med Michael Ringvall.

En av bilderna i broschyren om Vega

 

Balticgruppens nya webb

 

Umeås dominerande fastighetsägare bygger ny webb. Min uppgift: att ge språket en ton som känns äkta för Balticgruppen och som kan gillas av människorna i Umeå. I samarbete med reklambyrån Halleluja

 

Friskis&Svettis

Jag älskar Friskis&Svettis. I över 20 år har jag intresserat mig för och arbetat med att förtydliga vad varumärket står för. Det har blivit två s k brandbooks, en svart och en vit, många inspirationsförslag till de lokala Friskis&Svettis-föreningarna från min tid som halvtidsanställd på Friskis&Svettis Riks, samt en hel del frilansjobb i direkt samarbete med föreningarna. Här ett urval:

 

 
På riksnivå ville man förmedla musikens betydelse för träningsupplevelsen. Med en koppling till människorna bakom valet av musik till träningspassen ville jag föra in mer personlighet. Fotograf Cristian Bogdan. Musik Eric Gefvert. Se fyra exempel nedan.

 

 
Friskis & Svettis Täby ville berätta om sin morgonträning. Jag tänkte Teletubbies. Animation av Ola Gustafsson.

När Friskis & Svettis Täby skulle starta sin andra träningsanläggning fick jag uppdraget att tillsammans med mina vänner berätta om denna positiva utveckling. Tillsammans med människorna på Friskis kom vi överens om att knyta an till Täbys utveckling och syn på sig själva som entreprenörer. Täby är vikingabygd, så ändå från 1000-talet har området bebotts av driftiga invånare, vars ättlingar i dag fortsätter att göra Täby till en välmående kommun. Vi kallade konceptet The Evolution of Täby och byggde en historia som började med vikingarnas festande och slutade med bubbel i nya lokalen. Filmen nedan nådde 1,3 miljoner digitala vikingar och andra och Friskis & Svettis i Täby Kyrkby funkar fint.

 
När Södertälje öppnade ny lokal jobbade vi med det tvetydiga och tillfälliga namnet “Södertäljes nya glädjehus”. Det ställde förstås till saker och ting: många skratt, men också interna gräl. Idén till filmen är inspirerad av en stillbild på en badstrand där det ser ut som om alla är inbegripna i sexuella aktiviteter, vilket de alltså inte är på något sätt. Precis som i filmen nedan. Scenen spelades upp av några av Friskis & Svettis Södertäljes funktionärer på själva invigningen. Så man får väl ändå säga att greppet funkade.

värderingSollentuna F&S Annons Val Wilma 2014Sollentuna F&S Annons 02M 248X372 Helena 2014 kopiaSollentuna F&S Annons 01 248X372 Gert 2014.indd

Entreprenörs-samarbeten

Den härliga direktkontakten med den som bestämmer

Att arbeta med stora företag är en viss trygghet för mig som frilansare, men beslutsvägarna är av naturliga skäl lite längre och mer invecklade. När hela världen tittar på infinner sig ett visst säkerhetstänkande kring kommunikationen. Med entreprenörsföretagen är det annorlunda, kanske inte lika tryggt för en frilansare, men med nära kontakt med ägaren och därmed beslutsfattaren. Här är några exempel på roliga uppdrag med uppdragsgivare med starkt personligt intresse i kommunikationen:

Keystone inlaga tis kopia-28
Uppslag ur broschyr för finansiella rådgivarna Keystone Advisers

Layout 1
Uppslag ur broschyr för plus 55-boendeidén Nobelli

abbes big wall_low kopia
Tapetvägg för Abbes restaurang Bistro 54, länge hyresgäst hos Friskis&Svettis Kungsholmen i Stockholm

 

Miriam och Maja Wauges hemsida för sitt WAU Concept i Västerås.Läs mer under Projekt.

Prisbelönade Projekt

Jobb att tävla med
Ska man skicka in ett bidrag till en tävling räcker det inte med att det har fungerat i verkligheten. Det måste också hålla en kreativ höjd. Man ska känna att “Wow, här har någon tagit ett nytt grepp!”

 

Svia Automation, numera en del av ABB, ville göra ett avtryck i sin bransch, vilket vi så klart gärna hjälpte till med. En modig kund med ambitioner som driver på konsulten, i stället för att konsulten driver på dem; kan man önska sig mer? Arbetet gladde t o m professorerna på de tekniska högskolorna, samt inte minst juryn i Svenska Publishingpriset 2016. Webben vann och katalogen kom på andra plats.

Herr Janson, Flodin Fernström Design Unit, samt marknadschef Martin Skyborn.
Herr Janson, Flodin Fernström Design Unit, samt marknadschef Martin Skyborn.

 

Skolverket och Högskoleverket avslutade sitt arbete med att populärisera de tekniska ämnena i grundskola och gymnasium med ett avslutningsfyrverkeri om tio helsidor i Dagens Nyheter. Annonserna nominerades i annonsklassen i Guldäggstävlingen. Gjord med byrån Aastroem & Co.

NOT


Green Cargo vann klassen långsiktig varumärkesvård i 100-wattaren för ombildandet av SJ Gods till ett företag som erbjuder ”Ekologiska och ekonomiska transporter”. Gjord med byrån Aastroem & Co.

skitsnack_a4 kopia


Tidningen Chefs annonsförsäljningskampanj vann 50 Watt i 100-wattaren. Gjord med byrån Aastroem & Co.

Chef kopia