Envisas du med att betala för mycket?

Jag har jobbat på reklambyrå, inhouse och varit frilans. Det betyder att jag varit inblandad i stora produktioner, mindre och små. Grejen är att man inte kan säga efteråt vad som var vad.

Anledningen är att de “stora” produktionerna använder mer folk än vad som krävs. Ett helt gäng yrkesgrupper är representerade, var och en med en tämligen liten uppgift att sköta under dagen. För en hel del reklamarbetare blir det som trummisen i Stones, Charlie Watts, sa om att jobba med rock’n’roll: “Many years of just hanging around.”

Och det som är mest intressant för dig: Det blir dyrt. Jag skulle säga “onödigt dyrt”.

Visst, jag får göra så mycket mer som copywriter än att bara ha en idé och skriva texten när jag är ute med mitt minimala team – jag bokar studio, modeller, skriver avtal, tar hand om fakturor, bär grejer, fixar catering och allmänt fix – men det blir jäkligt mycket billigare för kunden och faktiskt roligare för mig och mitt lilla team. Vi tar allihop större ansvar. Vi känner mycket för jobbet. Vi kämpar innerligt för att det ska bli bra. Ingen hänger bara runt.

Jag tror jag törs lova att jag gör en film för en fjärdedel av kostnaderna jämfört med en vanlig byråproduktion. Och att det inte blir sämre. (Zlatan ingår då inte som modell, ej heller actionscener á la Hollywood.) För det beror inte på antalet människor som hänger på inspelningsplatsen. Det hänger på hur bra idé vi har och på hur väl vi lyckas ge den liv så att den intresserar dina kunder.

Och det brukar inte bli bättre med tolv personer på plats i stället för tre. 

Intresserad av att minska dina reklam- och kommunikationsinvesteringar utan att slå av på takten? Säg hej här.

Minsta möjliga team, högsta tänkbara effektivitet.

.

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *